Rekordowo niska liczba prób wyłudzeń kredytów w I kwartale 2018 r.

Polacy coraz częściej zgłaszają w bankach (do Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE) zgubione i skradzione dokumenty tożsamości. Dzięki temu skuteczność zapobiegania wyłudzeniom kredytów na cudze nazwisko jest coraz wyższa, a sam proceder wyłudzenia staje się coraz bardziej ryzykowny dla przestępców. Z pewnością jest to główny powód znacznego spadku liczby prób wyłudzeń kredytów, którego trend obserwujemy od 2015 r. W okresie styczeń – marzec 2018 r. podjęto jedynie 1.278 prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 99,1 mln złotych.

W I kwartale 2018 r. baza Systemu DZ wzrosła o 28,7 tys. szt. i zawierała łącznie ponad 1,8 mln szt. dokumentów zastrzeżonych z powodu ich zagubienia lub kradzieży.

– Stale rośnie świadomość potrzeby ochrony własnej tożsamości poprzez wykorzystanie Systemu DZ. Związek Banków Polskich przykłada ogromną wagę do kwestii bezpieczeństwa. Stąd m.in. powołanie w ostatnim czasie Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz prowadzenie w coraz szerszym zakresie działań edukacyjnych – m.in. w programach „Nowoczesnego Zarządzania Biznesem” prowadzonego przez Centrum Prawa Bankowego i Informacji oraz „Bankowcy dla Edukacji” koordynowanego przez Warszawski Instytut Bankowości we współpracy z kilkuset instytucjami, bankami i samorządami – powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

– Wzrost liczby zastrzeżeń = spadek przestępczości. Od 2003 roku ponad czterokrotnie wzrosła liczba zastrzeżonych dokumentów tożsamości, jednocześnie ponad trzykrotnie spadła liczba przestępstw związanych z posługiwaniem się dokumentami innej osoby. Od 2008 r. System DZ zablokował 75,7 tys. prób wyłudzeń kredytów o łącznej kwocie ponad 4,2 miliarda złotych – dodał Dariusz Kozłowski, Wiceprezes Zarządu Centrum Prawa Bankowego i Informacji.

 

***

 

Związek Banków Polskich – wspólnie z Policją i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji – rekomendują, aby zawsze w sytuacji utraty dokumentów tożsamości jak najszybciej zastrzec je w banku – także, gdy dokumenty utraci osoba, która nie korzysta i nigdy nie korzystała z usług bankowych. Krótka instrukcja, co trzeba zrobić:

1.        Zastrzeżenie w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE– w swoim banku lub w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami. Można to zrobić osobiście w oddziale bankowym. Część banków przyjmuje zastrzeżenia również telefonicznie, pod numerem +48 828 828 828 (tylko od własnych klientów, po zdalnej weryfikacji tożsamości). Można także skorzystać z konta na stronie www.bik.pl (tylko w sytuacji, gdy ktoś miał tam założone wcześniej konto na utracony dokument).

2.        Powiadomienie Policji– w przypadku, jeżeli dokumenty utracono w wyniku kradzieży.

3.        Zawiadomienie najbliższego organu gminy lub placówki konsularnej i wyrobienie nowego dokumentu– informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy o utracie dokumentu, znajdują się na stronach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Warto pamiętać, że trzeba zastrzegać nie tylko dokumenty tożsamości, ale także utracone karty bankowe. W Polce jest ich ponad 30 mln. Najłatwiej i najszybciej jest wykorzystać uniwersalny, międzybankowy System Zastrzegania Kart, dostępny pod numerem tel. (+48) 828 828 828: Wiele banków – Jeden uniwersalny numer. System działa na całym świecie, w systemie 24/7.

***

 

System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE Związku Banków Polskich to ogólnopolska baza milionów skradzionych i zagubionych dokumentów. Chroni przed wyłudzeniami z użyciem cudzej tożsamości. Zastrzegać dokumenty powinni wszyscy – nie tylko klienci banków. To najważniejszy krok, który trzeba natychmiast zrobić, gdy utracimy np. dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy. W kilka minut dane trafiają do wszystkich banków, operatorów telefonii komórkowych oraz tysięcy innych firm korzystających z systemu.

Najnowsze wydanie cyklicznego Raportu o dokumentach infoDOK znajduje się zawsze na stronie: www.DokumentyZastrzezone.pl

Może Cię zainteresować: